tisdag 6 november 2012

Köttfärsgryta med ajvar och pasta

Mycket mat för lite kalorier. Så jag jobbar under diet!
6 portioner ger, för mig, perfekta storlekar på portionerna. Men nu gjorde jag faktiskt detta till 8 portioner den här gången och äter det med massa keso och sallad!

Näringsinnehåll om 6 portioner
Kalorier 357
Protein 26 g
Fett 14 g
Kolhydrater 29 g

Protein 30 %
Fett 36 %
Kolhydrater 34 %

Totalt 2140 kcal
600 g nötfärs (10 % fett)
1 gul lök
2 dl creme fraiche lätt
2 dl krossade tomater
1 dl ajvar relish
3 vitlöksklyftor
1 msk chipotle
1 st buljongtärning
200 g vitkål
2 dl vatten
200 g fullkornspasta

Koka upp pastan.

Stek köttfärsen med finhackad lök. Behövs inget fett.

Pressa i vitlöken. Strimla vitkålen och blanda ner i grytan. Rör ner övriga ingredienser (utom pastan såklart). Låt småputtra under omrörning ca 10 minuter (gärna med lock så att inte vätskan försvinner).

Krydda köttfärsröran med valfria kryddor. Jag använde cayenne, spiskummin, chilikrydda, paprikapulver, vitpeppar och salt.

Jag blandade pastan med köttfärsen och la in i ugnen (200 grader) ca 15 minuter för att få en lite knaprig yta, men går ju lika bra att bara servera tillsammans med pasta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar